Hva er CrossFit?

Hva er CrossFit?


CrossFit
Et treningskonsept som har tatt treningsmarkedet med storm i Norge og resten av verden de siste årene. Målet med CrossFit er å spesialisere seg på å ikke spesialisere. Med det mener vi å bli god i alt, ikke innenfor en spesifikk gren eller idrett. Treningsøktene er sjeldent de samme. Sammensetningen av øvelser, antall kg og repetisjoner vil være ulik fra gang til gang. Kroppen vil slik få nye utfordringer og fortsette å skape resultater, uten å falle i en rutine der man ikke får progresjonen man ønsker.

Kun funksjonelle øvelser
Dette er øvelser som faller naturlig for kroppen, og som er overførbare til dagliglivet. Velger du heisen fremfor trappene? Er det et ork å måke innkjørselen når snøen kommer? Skulle du ønske du hadde mer overskudd til å leke med barna? Det å bli sterkere og mer utholdende innenfor funksjonelle øvelser vil gjøre deg bedre rustet for livets fysiske utfordringer. Vi jobber hardt og i høyt tempo. Intensiteten defineres i arbeidet du legger ned i løpet av en gitt tid. 


WOD ”Workout Of the Day” = Dagens treningsøkt
Gå til WOD for å lese mer.


Forbedring av ferdigheter
Utholdenhet: Kroppens evne til å behandle, levere, lagre og utnytte energi.
Hjerte/åndedrettsutholdenhet: Kroppens evne til å samle, behandle og levere oksygen.
Styrke: En muskel eller kombinasjon av muskler sin evne til å tilføre kraft.
Fleksibilitet: Kroppens evne til å maksimere rekkevidden av bevegelse til et gitt punkt.
Kraft: Kroppens evne til å bruke maksimal styrke på minimal tid.
Hastighet: Kroppens evne til å minimere tid brukt på en gjentatt bevegelse.
Koordinasjon: Kroppens evne til å kombinere flere bevegelser til ett bevegelsesmønster.
Smidighet: Kroppens evne til å minimere overgangen fra et bevegelsesmønster til et annet.
Balanse: Evnen til kontrollere plassering av kroppen i forhold til tyngdekraften og relasjonen til underlaget.
Nøyaktighet/presisjon: Kroppens evne til å kontrollere bevegelse i en bestemt retning eller ved en gitt intensitet.